1. Inrichting thuiswerkplek

De werkplek moet zijn ingericht volgens ergonomische beginselen. Dit houdt in:

  • Een rustige werkplek waar je ongestoord kunt werken
  • Een goede bureaustoel en bureau als je met een beeldscherm werkt
  • Een los toetsenbord, beeldscherm en muis als je de werkplek meer dan twee uur per dag gebruikt

2. Lichtinval

Zorg ervoor dat het licht vanaf de zijkant komt om vermoeiend direct licht in de ogen te vermijden.

Extra leestip van Woning Checklist: Een mooie tuin brengt waarde aan je huis

3. Geluid

Als er storende achtergrondgeluiden zijn, kan het gebruik van een koptelefoon nuttig zijn om deze te verminderen.

4. Afstelling stoel

Afstelling van de stoel is cruciaal om rug-, nek- en schouderklachten te voorkomen. Denk hierbij aan de juiste zithoogte, zitdiepte, armleuning en rugleuning.

5. Beeldscherm

Als je een laptop als beeldscherm gebruikt, plaats deze dan op een verhoging of stapel boeken. Zorg ervoor dat de bovenkant van je scherm op ooghoogte staat.

6. Werken aan tafel/bureau

Als je aan een tafel of bureau werkt, zorg dan voor voldoende diepte (ongeveer een meter) zodat je armen op het werkblad kunnen rusten.

7. Staan werken mogelijk

Zorg, indien mogelijk, dat er ook de mogelijkheid is om staand te werken. Hierbij is het belangrijk dat je armen horizontaal kunnen leunen op het werkblad.

8. Thuiswerkovereenkomst

Het kan handig zijn om een thuiswerkovereenkomst met werknemers op te stellen om duidelijke richtlijnen en verwachtingen vast te stellen voor het thuiswerken.

Vergeet niet dat tijdens het inrichten van de thuiswerkplek, communicatie met werknemers van belang is. Het is belangrijk om te praten over de instellingen van de thuiswerkplek om ervoor te zorgen dat ze veilig en comfortabel kunnen werken. Ook, vergeet niet dat de kosten voor de inrichting van een thuiswerkplek, zoals een fatsoenlijke bureaustoel, door de werkgever moeten worden gedragen.

Terug
Bekijk per categorie
Meest bekeken